Marc Holstege

‘Ik hoop om langzaam alle legendarische clubs in Berlijn af te gaan’

10 min read

Deze maand staat Cultypleasure in het teken van Amsterdam Dance Event. Dat betekent interviews met jonge getalenteerde dj’s. De energieke Marc Holstege (22) scoorde zijn eerste release Fusion op het label van Olivier Weiter, daarna volgden Maaari en Mangata op Stil vor Talent. Hij draait op Pleinvrees, heeft een contract bij Vektor Agency en staat deze week voor de eerste keer op ADE.

Wie ben jij in vijf woorden?
“Ik omschrijf mezelf als gedreven en ambitieus, omdat ik vaak een duidelijk doel voor ogen heb en er dan vol voor ga. Deze twee eigenschappen gaan gepaard met elkaar. En energiek, vrolijk en humoristisch, omdat ik alles graag van de zonnige kant zie. Ik denk dat vooral ambitieus, gedreven en energiek belangrijk is als dj.”

Wanneer begon het dj-avontuur voor jou?
“Vanaf mijn jeugd was ik al veel bezig met muziek. Ik was een jochie die de hele dag muziek luisterde en daarom vond ik het dus ook meteen al leuk om zelf muziek te spelen en te maken. Zo ging ik bijvoorbeeld liedjes opzoeken op het internet en zelf oefenen. Hier kon ik dan de hele dag mee bezig zijn! Toen ik een jaar of zes was, werd ik door mijn ouders op pianoles gezet. Dat vond ik superleuk en heb ik meer dan tien jaar gedaan.

Toen ik een jaar of zestien was begon mijn interesse voor de elektronische muziek toe te nemen. In het speciaal de ‘underground scene’. Op een gegeven moment dacht ik: deze muziek wil ik ook maken! Op mijn negentiende heb ik Logic Pro op mijn laptop geïnstalleerd. Daar ben ik een tijdje mee gaan oefenen. Op een gegeven moment was ik op het niveau dat ik echt tracks aan het maken was. Ik stuurde dat op naar labels en ik had prompt ineens een release te pakken op het label van Olivier Weiter. Vanaf dat moment ben ik me ook gaan verdiepen in het draaien en ben ik zelf actief opzoek gegaan naar boekingen. Die boekingen zocht ik bij mij in de buurt. Ik zocht op Facebook naar organisaties die zo nu en dan een leuk technofeestje gaven in een café of club in de buurt. Deze benaderde ik dan en zo kwam ik eigenlijk aan mijn eerste boekingen. Het had toen nog niet echt eisen, het moest alleen wel een feest zijn met mijn muziek.”

Hoe kreeg je die release met Olivier Weiter?
“Ik zocht eigenlijk een klein label om mijn eerste demo’s naar te sturen, het liefst Nederlands. Olivier Weiter was toen net gestart met dit label en had nog maar één release gedaan. Hij was nog op zoek naar nieuwe jonge talenten. Daarnaast is Olivier Weiter zelf een goed gevestigde naam in Nederland, dus leek het mij heel cool als ik daar een release kon doen.”

Was je niet bang dat ze je track niets vonden?
“Nee, omdat ik er eigenlijk al vanuit ging dat het niks zou worden. Ik was verbaasd toen dat anders bleek te zijn.”

Wanneer kwam het moment dat je dacht: dit wil ik ook?
“Dat was toen ik op vakantie was in Ibiza. Daar ging ik met mijn schoonvader naar verschillende feesten en ontdekte we het nummer Cassiopeia van Kölsch waarin de piano, mijn instrument natuurlijk, de basis was. Dat vond ik toen zo’n leuk nummertje. Dat was denk ik het moment dat ik dacht dit wil ik ook maken!”

Hoe ging het daarna verder?
“Vanaf het moment dat ik die release tekende – zo’n anderhalf jaar geleden – ging het eigenlijk allemaal best wel snel. Ik werd opgemerkt door Pleinvrees, zij waren op zoek naar lokaal talent voor hun editie van Pleinvrees On Tour in Zwolle. Gelukkig waren zij onder de indruk van mij en sta ik daar nog steeds vaak achter de draaitafels. Ook het WEITER label gaf mij de kans om bij hun feesten te draaien. Zodoende werd ik door steeds meer organisaties opgemerkt en komen er steeds meer boekingen bij.”

Welke opleiding volg je? En wat leer je daar?
“Ik heb een havo-diploma gehaald en momenteel studeer ik Leisure Management in Amsterdam, ik zit in mijn derde jaar. Bij deze opleiding leer je veel handige dingen die mij verder kunnen helpen. Zo had ik vorig jaar bijvoorbeeld een cursus netwerken wat natuurlijk heel handig van pas kan komen. Verder merk ik wel dat je veel dingen uiteindelijk zelf leert in de praktijk. Bijvoorbeeld het draaien en omgaan met het publiek. Maar ook het netwerken. De basis kun je wel leren maar uiteindelijk leer het je het pas écht als je het vaker doet.”

Waaraan merk je dat netwerken in de dj-wereld zo belangrijk is?
“Promotors en organisatoren luisteren ten eerste naar je muziek, maar daarnaast vinden ze het ook belangrijk hoe je met hun omgaat. Daarom is het dus belangrijk om jezelf van je goede kant te laten zien. Zonder goede ingangen en de juiste personen is het heel moeilijk om ergens binnen te komen.”

Heb je nog getwijfeld over andere opleidingen?
“Ik heb hiervoor ook een tijdje bedrijfscommunicatie gestudeerd in Utrecht maar dit paste niet bij mij. Al na drie maanden hield ik het voor gezien, omdat ik niet wist wat ik er daarna mee wilde doen. Ik zag me dit niet voor de rest van mijn leven doen. Dat heb ik bij de opleiding die ik nu doe wel. In die tijd daarna kwam ik na goed zoeken mijn huidige opleiding tegen. Eigenlijk wist ik toen meteen dat dit veel meer bij mij paste. Ik heb niet getwijfeld over andere opleidingen.”

Wat is specifiek kenmerkend voor jou als dj?
“Ik denk dat mensen me vooral kunnen herkennen aan mijn diepe, volwassen en melodieuze sound. Ik probeer mensen echt mee te nemen op reis in mijn tracks en sets. Door ervoor te zorgen dat mijn set goed in elkaar steekt. Ik begin vaak heel rustig met wat intro’s of ambience muziek en bouw het dan steeds meer op naar wat hardere tracks. Op deze manier wordt het publiek of de luisteraar echt in de set ‘meegezogen’.”

Wat wil je met je muziek bereiken?
“Ik wil mensen amuseren met mijn muziek. Het zou tof zijn als mensen echt ervan kunnen genieten en als het bijvoorbeeld echt emoties bij iemand los kan maken. Verder is het gewoon mijn persoonlijke uitlaatklep.”

Hoeveel ben jij met je muziek bezig?
“Ik ben er best wel veel mee bezig. Natuurlijk zoek ik heel veel op het internet naar nieuwe muziek. Verder zit ik redelijk vaak in de studio. Ik heb ongeveer een keer per maand een gig. Op dit moment kan ik er nog niet van kan leven.”

Je had pas een gig in club Watergate in Berlijn. Hoe was dat?
“Het was supergaaf, de mensen in Berlijn en van de Watergate zijn superaardig en houden absoluut van een goed feestje. Ik vind dat Berlijnse wereldje erg interessant en leuk, ook denk ik dat mijn muziekstijl in Berlijn goed aanslaat. Daarom kom ik er graag. Dit was gelukkig niet mijn eerste gig in het buitenland. Ik had hiervoor al vaker in Duitsland en in België gestaan. Vorig jaar had ik de eer om in de Sisyphos te staan en dit jaar dus in de Watergate. Volgend jaar heb ik ook alweer een gig in de Ritter Butzke staan. Zo hoop ik langzaam alle legendarische clubs in Berlijn af te gaan met als eindstop natuurlijk de Berghain!”

Wat vind je zo interessant aan die Berlijnse wereld?
“Ik houd gewoon van die grauwe duistere kant van Berlijn. Overal zijn vervallen gebouwen en graffiti. Er heerst daar gewoon een supertof en rauw sfeertje, een soort alles kan en alles mag. De mensen in Berlijn kunnen daar gewoon echt zijn wie ze willen zijn en trekken zich daarbij niks aan van andere mensen. Dat kan ik echt waarderen.”

Hoe kreeg je het voor elkaar om daar te staan?
“Het feest werd georganiseerd door Stil vor Talent. Zij houden daar één keer per halfjaar een feest genaamd ‘New Waves’. Dat feest staan in het teken van nieuw opkomend talent. Omdat ik dit jaar twee EP’s heb gereleased op Stil vor Talent vonden ze het leuk om deze editie mij in de schijnwerpers te zetten. Dat was natuurlijk supergaaf nieuws om te horen.”

Draai je liever in het buitenland? Wat is het verschil tussen hier en daar draaien?
“Ik heb nog niet heel vaak in het buitenland gedraaid maar wat ik vooral merkte in Duitsland was dat het publiek echt veel meer los ging dan in Nederland. Verder kan ik niet veel verschillen opnoemen. Ik draai denk ik het liefst in het buitenland omdat het me ook gewoon heel leuk lijkt om verschillende plekken en culturen te ontdekken!”

Op welk moment ben je tevreden over een release?
“Wanneer hij goed wordt opgepakt door andere dj’s en veel geluisterd wordt ben ik tevreden over een release. Als het boven de 5k gaat op Spotify of SoundCloud ben ik goed tevreden. En boven de 10k is voor mij nu helemaal top! Mijn muziek wordt natuurlijk sowieso minder beluisterd dan de ‘edm’ etc.”

Dit jaar sta je voor de eerste keer op ADE. Hoe vind je dat?
“Ik ben blij dat ik deel uit mag maken van dit prachtige evenement. Voor mijn gevoel staat letterlijk elke dj die ertoe doet op ADE, nu hoor ik er eindelijk ook een beetje bij, haha.”

Hoe kwamen ze bij jou terecht?
“Ik sta op de donderdag bij Pleinvrees in de Westerunie. De tweede boeking is op de zaterdag en komt van Audio Obscura in het Muziekgebouw aan ’t IJ. Zij hebben mij gewoon gevonden via via denk ik. De boekingen komen rechtstreeks van Pleinvrees en Audio Obscura binnen bij mijn agency. Die gaat dan met hun in gesprek en zorgt ervoor dat de boeking rondkomt.”

Wat merk je van groupies?
“Ik heb nog niet veel groupies. Wel krijg ik vaak privéberichtjes op Facebook, SoundCloud en Instagram. Die zijn erg leuk om te lezen en ik probeer ook op iedereen te reageren. Daarnaast merk ik soms ook dat mensen op een festival speciaal voor mij komen, dat is supermooi om te zien.”

Wat voor soort berichtjes krijg je dan binnen?
“Van mensen die mijn muziek kunnen waarderen en dat graag even willen laten weten. Veel berichtjes zijn kort zoals: ‘Hey man! Really love your music, keep on going!’ maar soms krijg je ook hele uitgebreide verhalen. Dat is erg leuk om te lezen. Verder krijg ik ook veel berichtjes van andere jonge producers die graag feedback willen op hun tracks of sets.”

Waar ben je het meest trots op?
“Ik denk op mijn gigs in de Watergate en de Sisyphos. Dat komt omdat dat echt hele bekende clubs zijn in Berlijn waar letterlijk mensen van over de hele wereld speciaal voor naartoe komen. Ook is het best moeilijk om bij zo’n club binnen te komen. Ik had twee jaar geleden nooit durven dromen dat ik daar ooit zou staan, maar dat is nu toch echt gebeurd.”

Wat zijn jouw toekomstplannen?
“Ik probeer zoveel mogelijk tijd in de studio door te brengen om meer muziek te maken. Dat is soms moeilijk omdat ik natuurlijk ook nog eens studie volg. Daarnaast wil ik graag mijn eigen sound verder ontwikkelen. Verder lijkt het me ontzettend gaaf om eens samen te werken met een paar van mijn favoriete artiesten. Mijn favoriete artiesten zijn Dixon, Âme, John Talabot, Adriatique en Mano Le Tough. Omdat zij in mijn ogen hele goede, creatieve en talentvolle producers zijn en omdat hun sound goed aansluit bij de mijne. De kwaliteit van hun producties liggen altijd heel hoog. Altijd hele warme melodieuze sounds maar vaak ook heel dansbaar. Bij elke set is het weer een verrassing welke kant ze op gaan. Ik haal vaak inspiratie uit sets en tracks van hun.

Ik zou graag nog op alle DGTL feesten een keer willen staan, Amsterdam, Barcelona, Tel Aviv en São Paulo dus. Ik denk dat ik daar ook veel van zou kunnen leren. Als laatste hoop ik op natuurlijk nog zoveel mogelijk optredens zodat andere mensen net zo van mijn muziek kunnen genieten als ik.”

Wat wil je meegeven aan jongeren die staan te trappelen om ook dj te worden?
“Het klinkt heel cliché maar het is echt waar: wees jezelf! Maak muziek omdat jij het echt leuk vindt en niet omdat je ergens bij wilt horen. Besteed daarnaast ook veel aandacht aan het produceren van muziek. Ik denk dat dat tegenwoordig heel belangrijk is om verder te komen, omdat dj’s tegenwoordig vaak bekend zijn van hun nummers. Met je tracks krijg je naambekendheid en niet met je sets.”

Vanavond 21 oktober staat Marc te draaien op Audio Obscura x Spectrum ADE, bestel kaarten via: https://www.amsterdam-dance-event.nl/program/2017/audio-obscura-x-spectrum-ade/5151875/. En houd hem in de gaten: https://soundcloud.com/marc-holstege en https://www.facebook.com/M.Holstege/

Comments

comments

About Rosa Lee

Schrijven is een grote passie van mij. In mijn vrije tijd ga ik graag naar foto-exposities, de stad of bioscoop. Ik ben vrolijk, nieuwsgierig, nauwkeurig en een doorzetter. Kortom, ik ben er klaar voor om van mijn cultuurblog een succes te maken!

Geef een reactie