Utrechtse Boekenbar

‘Ik ben nog nooit zo fijn wakker geworden’

5 min read

Voor Tim van den Hoed (27) is het tijd voor zijn eigen Utrechtse Boekenbar; een plek waar je kan relaxen met een exclusief boek. Hij zamelde geld in via CrowdAboutNow zodat hij zijn droom kon realiseren, dat lukte! Vandaag deelt de ambitieuze Tim zijn verhaal met ons.

Hoe kwam je op het idee voor een boekenbar in Utrecht?
“De Utrechtse Boekenbar is iets waar ik al jaren mee bezig ben. Eerst fantaseerde ik over zo’n plek en op een gegeven moment heb ik besloten om het daadwerkelijk uit te voeren. Ik ben een geboren en getogen Utrechter en ik miste zo’n plek in de stad. In het buitenland heb ik meerdere van dit soort concepten gezien en ik denk dat Utrecht de perfecte stad is voor zoiets.”

Wat maak Utrecht tot de perfecte stad daarvoor?
“Utrecht is een stad met jonge, hoogopgeleide studenten. Zij blijven hier vaak wonen na hun studie. Daarnaast is de creatieve industrie de afgelopen jaren enorm gegroeid. Creatieve ondernemingen en nieuwe horecaconcepten schieten hier als paddenstoelen uit de grond.”

Wat heb jij met boeken?
“Ik ben opgegroeid met boeken. Het is allemaal begonnen met de boekenkast van mijn vader, die de hele muur vulde. Op jonge leeftijd ben ik die gaan ontdekken. De liefde voor literatuur is daarna alleen maar groter geworden. Daarnaast is mijn moeder fotograaf. Dus bij mijn ouders thuis staat ook nog eens een enorme boekenkast vol met kunst- en fotoboeken.”

Wat hoop je met jouw boekenbar te bereiken?
“Met De Utrechtse Boekenbar hoop ik een nieuwe frisse plek in Utrecht te creëren die volledig draait om boeken. Een laagdrempelige plek voor iedereen, dus ook voor mensen die misschien wat minder verstand hebben van boeken. Met een klein gespecialiseerd assortiment hoop ik hen ook in vervoering te brengen met de schoonheid van boeken. Daarmee richt ik mij dus op een jonge doelgroep: 20-35 jaar. Maar ook voor de doorgewinterde lezers zal het assortiment van De Utrechtse Boekenbar verrassend zijn.”

Jongeren lezen een stuk minder papieren boeken. Hoe ga je hun toch bereiken?
“Door een plek te creëren die sowieso al heel fijn is om te komen, hoop ik dat de jongeren die minder lezen eerder in aanraking komen met boeken. Ik pretendeer niet degene te zijn die alle jongeren weer aan het lezen krijgt, maar ik hoop wel dat zij eerder een boek oppakken als er een laagdrempelige plek is waar je niet alleen maar een boek kan kopen. In De Utrechtse Boekenbar kan je ook afspreken met vrienden, werk van lokale kunstenaars bekijken/kijken en kantoorartikelen als notitieboekjes en pennen en ansichtkaarten kopen.”

Uit wat voor soort boeken zal het assortiment bestaan?
“Bij De Utrechtse Boekenbar vind je boeken uit veel verschillende genres. De meest voorkomende genres zullen literatuur, foto-, kunst-, kook-, lifestyle en reisboeken zijn. Het zijn boeken van een bepaalde kwaliteit. De wat exclusievere boeken die passen bij de sfeer van de winkel.”

Hoe gaat de Utrechtse Boekenbar eruit zien? Heb je al een exacte locatie op het oog?
“Het design zal redelijk strak zijn met houten elementen, denk aan een bar, tafels en stoelen. Ik wil de boeken zoveel mogelijk frontaal presenteren dus de boekcovers zullen voor het grootste deel het beeld bepalen. Ik ben druk bezig met het zoeken naar een juiste locatie. Er komt veel voorbij, maar het perfecte pand zit er nog niet tussen. Ik sta eventueel ook open voor een pop-up constructie of een samenwerking met een andere onderneming.”

Welke opleiding heb je hiervoor gevolgd en welke stages heb je gelopen? En wat neem je hieruit mee wat van pas kan komen bij de oprichting van de boekenbar?
“Ik heb een journalistieke opleiding gedaan: Media, Informatie en Communicatie en als afstudeerrichting Nieuws & Media. Als minor koos ik voor Creatief Schrijven. Na mijn studie heb ik bij de VARAgids en Bol.com gewerkt en nu werk ik sinds november bij Utrecht Marketing. Tijdens mijn studie en bij de banen die ik heb gehad, denk je altijd heel erg vanuit de behoefte van de doelgroep. Dat is iets wat ik mee ga nemen als De Utrechtse Boekenbar er eenmaal is. Bij Bol.com heb ik vooral veel commerciële ervaring opgedaan en veel geleerd over hoe het boekenvak in elkaar zit.”

Je hebt je doelbedrag behaald via CrowdAboutNow. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
“De crowdfundingcampagne is heel erg goed gegaan. Ik heb veel (lokale) media aandacht gehad, van de Utrechtse Internet Courant, het AD Utrechts Nieuwsblad en ook bij het Boekblad (vakblad voor het boekenvak) en boekenblog Books & Bubbles. En op Facebook is de actie door ontzettend veel mensen gedeeld; vrienden, kennissen en familie, maar ook door grote organisaties zoals de Universiteit Utrecht en Bezoek Utrecht. Daarnaast heb ik ontzettend veel mensen gesproken (ondernemers, uitgeverijen, schrijvers, noem het maar op) en ben ik met een bakfiets, omgebouwd tot mobiele boekenbar, de straat op gegaan. Daar kreeg ik heel erg veel enthousiaste reacties op.
Twee mensen kwamen vanaf verschillende terrassen naar mij toe om te vragen wat ik aan het doen was, omdat ze het er zo gaaf uit vonden zien en omdat ze een mooi boek hadden zien staan op de kar. Dat is natuurlijk leuk om te horen, want de boekenkar was een miniversie van de boekenbar.”

Hoe voelde het toen je hoorde dat je doelbedrag was bereikt?
“Vijf dagen voor de deadline van het einde van de campagne werd ik wakker en zag ik dat ik opeens allemaal berichtjes had van mensen die mij feliciteerden. Het laatste bedrag is namelijk ‘s nachts overgemaakt door iemand die erop zat te wachten om het laatste zetje te geven. Ik ben nog nooit zo fijn wakker geworden.”

Wat is jouw tip voor jongeren die ook een boekenbar in hun stad willen openen?
“Praat veel met andere ondernemers en heb vertrouwen in je plannen, maar denk ze ook goed uit. Verder is het toch een kwestie van durven en doen.”

Wat zijn jouw ambities voor de toekomst?
“Voor nu hoop ik dat De Utrechtse Boekenbar een succes wordt. Daar richt ik mij volledig op, zodat Utrechters mijn winkel gaan waarderen en dat het concept misschien zelfs wel een begrip wordt.”

Beeld: Tim van den Hoed

Comments

comments

About Rosa Lee

Schrijven is een grote passie van mij. In mijn vrije tijd ga ik graag naar foto-exposities, de stad of bioscoop. Ik ben vrolijk, nieuwsgierig, nauwkeurig en een doorzetter. Kortom, ik ben er klaar voor om van mijn cultuurblog een succes te maken!

1 thought on “‘Ik ben nog nooit zo fijn wakker geworden’

  1. Hoe leuk is dat! In Canada was ik het gewend om in de boekhandel te zitten lezen. Dat is daar heel normaal. Ze hebben zelfs luie stoelen waar je kun lezen en als je klaar bent zet je het boek gewoon weer terug 🙂

Geef een reactie