Deze maand staat Cultypleasure in het teken van Amsterdam Dance Event. Dat betekent interviews met jonge getalenteerde dj’s. Youp van der Steeg (21) en Bauke Rients Top (22) begonnen afzonderlijk, toen ze elkaar ontmoeten klikte het zo goed dat ze samen verder gingen als Navarra. In zo’n twee jaar verschenen er vier tracks, waarvan één in samenwerking met Nicky Romero. Dit jaar staan deze ambitieuze heren voor de derde keer op ADE.
Waren jullie vroeger bezig met muziek?
Youp: “Ik was wel altijd geobsedeerd door muziek die bekend werd en waarom een nummer in de Top 40 stond. Ik was altijd op zoek naar wat het catchy maakte. Dat vond ik intrigerend.”
Bauke: “Mijn ouders waren altijd heel stimulerend van kies een instrument uit en dan mag je op les. Dat begon daarvoor met Algemene Muzikale Vorming. Ik was zes of zeven toen ik achter een klokkenspel stond voor een hele klas. Ik heb het altijd leuk gevonden om te spelen zodra ik op les ging.”
Youp: “Ik heb alleen gedrumd op mijn dertiende, maar daar was ik na twee jaar wel klaar mee.”
Bauke: “Op de basisschool wilde ik zanger worden. Vanaf de middelbare school wilde ik zeker de muziek in. Eerst was het piano en gitaar, later werden het elektronische klanken. Op de middelbare school kwam ik in een schoolband terecht en begeleidde ik anderen. In het begin ben je het jongste lid van de band, uiteindelijk word je de leider en heb je steeds meer verantwoordelijkheid.”
Hoe begon jullie dj-carriére?
Youp: “Ik ben begonnen toen ik net zestien was. Dat kwam doordat ik mijn neef zag draaien op zijn eigen verjaardag. We hadden een poppodium in Hoofddorp en ik kende een paar jongens die daar een feest organiseerden. Ik ben daar gaan draaien. Ik begon te oefenen op andere feestjes, verjaardagen en probeerde zo om in het wereldje te komen. Dan leer je mensen kennen, ga je op meer feesten draaien. Ik ging naar de Herman Brood Academie en daar leerde ik deze blonde god kennen.”
Bauke: “Ik was altijd bezig met in bandjes spelen, piano en gitaar. Toen ik zestien was kwam mijn beste vriend naar mij toe met producersoftware van Apple Studio. Sinds dat moment heb ik ongelofelijk veel op YouTube gekeken en geprobeerd. Tegelijkertijd ging ik samen met hem draaien op schoolfeestjes in Eindhoven en omstreken. Na een halfjaar muziek maken op de computer wist ik zeker dat ik na mijn vwo een opleiding in die richting wilde doen. Youp is begonnen als dj, ik ben begonnen achter de piano, als muzikant en zo kwam het mooi samen op de Herman Brood Academie.”
Hoe verliep jullie ontmoeting?
Youp: “We kwamen in dezelfde klas. Het gekke was wel dat de muzikale vonk niet meteen over sprong.”
Bauke: “Dat kwam pas aan het einde van het eerste jaar.”
Youp: “Op de Herman Brood Academie heb je allemaal eigen hokjes met een studiootje. In het begin zat iedereen in zijn hokje. Ik ben wel een sociaal dier, het laatste uur ging ik bij iedereen rondlopen. Op een gegeven moment ook bij Bauke.”
Bauke: “Ik was heel erg bezig met muziek als Kygo, tropische house. Ik merkte dat ik toch clubmuziek wilde maken. Youp was helemaal into de clubmuziek en ik had een projectje liggen. We concludeerden dat we dat samen moesten afmaken. We gingen de studio in. Dat nummer werd helemaal niets, we zijn een nieuw project begonnen. Samenwerken ging heel erg goed. De week erna wilden we opnieuw een nummer maken. We voelden al gauw bij elkaar aan: zullen we dit vaker gaan doen? We zijn andere personen, niet alleen om te zien. Youp houd veel van uitgaan, ik zit heel vaak binnen. We hadden al goede gesprekken, maar pas in de studio merkten we hoe onze visie op muziek heel erg hetzelfde was. Muziek moet toegankelijk zijn, voor een groot publiek, er moet vrolijkheid inzitten. Wij denken er veel over na.”
Was die klik met niemand anders zo sterk?
Youp: “Nee. Ik had wel andere klasgenoten waarmee ik het kon vinden, maar niet dat ik dacht: dit kan wat worden als duo.”
Bauke: “Inderdaad! Ik had er nooit zo over nagedacht. Alleen bij ons ging het heel natuurlijk en soepeltjes.”
Youp: “Ik stond al op het punt om alleen bij ons huidige management te gaan. Ik was al drie maanden bezig met het contract en het was eindelijk allemaal geregeld. Toen kwam die malle Youp weer met een heel nieuw idee: laten we met zijn tweeën gaan.”
Bauke: “Bij ons is één plus één altijd drie. We hebben allebei onze kwaliteiten maar als het samenkomt dan is het magie.”
Vond je dat niet lastig, omdat je gewend was om alleen te dj’en?
Youp: “Binnen een week had ik door dat ik het lekkerder vond. Het heeft nadelen, maar meer voordelen. Je kan motivatie hebben, maar zolang je geen verplichtingen hebt tegenover een ander, blijf je niet hard lopen. We hebben altijd wat te verantwoorden aan elkaar.”
Bauke: “Ik kan niet een week op mijn gat gaan zitten, want dan is er ons management en Youp die die zeggen: ‘We moeten verder’. Ik doe er dingetjes naast, dat gaat in een slakkentempo, want ik heb geen verplichtingen tot mezelf om een nummer af te maken.”
Youp: “Hoe serieuzer de act als dj wordt, hoe meer je de drive hebt om eraan te werken. Zeker in die opstartfase in je carriére kan het lang duren. Als je soms succes hebt, maar als je nog niet de wereld rondgaat. Tot die tijd moet je heel vaak vallen en opstaan. Alleen is het moeilijker. Je kan je allebei richten op de taken waar je goed in bent, want als je alleen bent dan moet je ook de dingen doen waar je minder goed in bent.”
Bauke: “Youp zorgt dat alles in goede banen geleid wordt.”
Youp: “Ik ben de facilitair manager.”
De taken zijn verdeeld.
Bauke: “Dat vinden wij het belangrijkste. Je moet weten waar je goed in bent en vooral waar je niet goed in bent.”
Waar zijn jullie niet goed in?
Bauke: “Ik in opvolgen, orde op zaken stellen en vooral het doorwerken. Youp wilt heel snel resultaat hebben.”
Youp: “Soms iets te.”
Bauke: “We hebben allebei dingen, maar in het midden komt het goed. In mijn hoofd is het nummer al af, maar op papier staat er nog helemaal niets.”
Youp: “Dan zeg ik: ‘Laten we het eerst neerzetten dan hebben we het tenminste, dan dat het in je hoofd blijft zitten.” Bauke: “Youp wordt chagrijnig als we voor de lunch niet een half nummer hebben staan. Dat heeft gewerkt. In het begin kon ik heel erg in details verstrengeld raken. De details zijn mijn ding, Youp is de regisseur. Als ik thuis ben kan ik weer met mijn koptelefoon op urenlang dat éne flutdetailtje aanpassen. De dingen die we samen in de studio doen, kunnen we geen van beiden alleen. Dat is waarom het werkt. We weten allebei dat we zonder elkaar niet hetzelfde niveau zouden behalen.”
Maak je hele andere muziek dan je eerst alleen maakte?
Youp: “Ja! Ik had een beetje hetzelfde als Bauke. Ik maakte heel veel kleine dingetjes. Het verschil was dat ik teveel nadacht over alles. Als ik de studio inging dan had ik het gevoel dat ik na drie uur een nummer één hit moest hebben. Ik gaf mezelf niet de rust om de tijd ervoor te nemen. Daardoor had ik vierhonderd kleine groovy opzetjes. Dat werkte soms, ik heb een paar tracks gemaakt, die waren veel meer club gericht, een beetje underground zelfs. Wat we nu maken is veel commerciëler en veel meer wat we willen maken.”
Bauke: “We hebben geleerd dat het slecht is voor je creativiteit als je teveel gaat nadenken en teveel verwachtingen aan jezelf stelt. Je wilt het liefste zo leeg mogelijk de studio ingaan, je werk doen en blij zijn met wat eruit komt. Inmiddels weten we wat we willen en zijn we technisch bekwaam genoeg om dat te kunnen. De aankomende singles worden radiomuziek, zo commercieel mogelijk.”
Youp pakt ondertussen zijn telefoon om een Instagram-filmpje te maken van het interview. “Ja, ik moet het toch even bijhouden.”
Hoe komen jullie aan de dj-naam Navarra?
Youp: “We zaten in de studio van mijn schuur muziek te maken, daar is ook wijn opgeslagen. We hadden wel iets gemaakt wat we leuk vonden…”
Bauke: “En je geluid gaat ook steeds harder als je in de studio zit.”
Youp: “We hoorden gerammel. Er was er een fles wijn gevallen uit het rek, daar stond Navarra op. Toen dachten we: hey, dat is een leuke naam.”
Hadden jullie beiden gelijk iets van: dat moet hem worden?
Bauke: “Alle namen die we bedachten zetten we ze in een rijtje van een line-up van grote artiesten, naar wie we opkijken. Als je Navarra daarnaast zette, had het diezelfde vibe die we wilden hebben.”
Wat voor vibe heeft het?
Bauke: “Het is een internationale naam, ligt lekker op de tong en het laat je niet meteen ergens aan denken. We konden het zelf helemaal invullen. Toevallig was er tijdens mijn eindexamen geschiedenis een gozer die Henri van Navarra heette. Ik hoorde die naam en dacht: best vet. Die is achterin me hoofd gebleven en toen dit gebeurde, was het lot compleet. Ons management voelde hem ook.”
Hoe ben je bij dat management terecht gekomen?
Youp: “Ik ben ooit begonnen met draaien bij FRIS (ik val er nog steeds soms in), vervolgens ben ik er ingerold via het management wat ze nu doen. De eigenaar van FRIS zit ook in ons management.”
En hoe kwam je bij FRIS terecht?
Youp: “Dat is via mijn neef gegaan, die kende een mc bij FRIS. Hij heeft mij voorgesteld aan die eigenaren. Ik denk dat ik er nu minimaal honderdvijftig heb gedaan.”
Welke was het leukst? Youp: “Jezus! Misschien de eerste keer met Navarra in Arnhem, omdat de act toen net begon. We wilden bij FRIS ervaring opdoen. We draaiden er vier keer, waarvan één in een mooie en grote zaal in Arnhem. Dat was voor ons wel even leuk.”
Dat was jullie allereerste keer samen?
Bauke: “Ja en onze twee keer samen was tijdens ADE op We Are The Future in de Heineken Music Hall, dat was meteen een behoorlijke sprong. Dat was even spannend. Deze zomer hebben we nog wat andere boekingen gehad. De laatste keer dat we op WATF stonden op 14 juli waren we op een punt dat we echt tevreden waren over hoe het ging!” Wat zorgde ervoor dat jullie tevreden waren?
Youp “Het verliep goed. Er was geen stress, we konden gewoon ons ding doen.”
Bauke: “We wisten wat we moesten doen, de muziek klopte. De energie in de zaal was goed en de reacties ook. We zijn nu bezig met een nieuw label vanuit Universal Music: Pitch Music, De A&R daarvan kwam onverwachts kijken. Hij vond het ook geweldig goed. Het laatste halfjaar zijn onze producties op het startniveau waar we ze willen hebben.”
Hoe beschrijven jullie elkaar in vier woorden?
Youp: “Dit is bijna romantisch.”
Bauke: “Wel positieve woorden hé?”
Youp: “Nou, ik ga het afwegen. Muzikaal, loyaal, lui en spontaan.”
En hoe uit zich dat?
Youp: “Bauke is heel goed in wat hij doet, alleen soms is hij een beetje lui. Dan denk ik: jongen, geef nog even die laatste tien procent dan kan je het uit je hoofd zetten en heb je het afgerond.”
Bauke: “Je bent een omschrijving van mij vergeten: koppig. Ik kan er altijd heel slecht tegen als mensen gaan zeggen wat ik moet doen, dat werkt averechts.”
Youp: “Dat is niet altijd handig in muziek.”
Bauke: “Youp is gedreven, heel erg betrokken en ongeduldig. Een beetje het tegenovergestelde. Youp heeft geen geduld en ik heb teveel geduld. Samen werkt dat heel erg goed. Vooral de gedrevenheid en de betrokkenheid bij een project, van dit gaat koste wat het kost lukken. Dat heb ik ook, alleen ik ben lakser, het komt wel goed. Youp zegt gewoon: ‘het gaat goedkomen, daar gaan we persoonlijk voor zorgen’.”
Youp: “Als je een act begint dan moet er muziek uitkomen. Veel verloopt stroperig of lukt niet in één keer. Mijn probleem, anderzijds redding is: ik kan het niet uit mijn hoofd zetten. Ik maak mezelf soms helemaal gek ermee.” Bauke: “Altijd als we elkaar een week niet hebben gezien dan zitten we in de auto en zegt Youp: ‘Ik heb is even zitten nadenken…”
Youp: “Bauke heeft wel die uitknop. Met alleen die uitknop red je het niet, maar ook niet met alleen die chaos.”
Wat hebben jullie gemeen?
Bauke: “Visie, het beeld op de muziekwereld. We hebben ongelofelijk veel zitten praten vanaf dag één. Hoe doen we dit? Als je als artiest begint dan lijkt die plek naar de top magie. Je weet niet wat ertussen zit. Nu lijkt het voor ons geen magie meer. Dat wil niet zeggen dat we er komen, maar we hebben er wel vertrouwen in.”
Youp: “Je moet ook geluk hebben.”
Bauke: “Vanaf het eerste moment keken we al de juiste kant op. Het idee dat ons verbind is: we nemen geen genoegen met het allerminste.”
Youp: “Het is meer een muzikale karaktereigenschap, maar het is in alles door te trekken.”
Dus dat is jullie kracht?
Bauke: “Ja, ik denk het wel, want als personen zijn we behoorlijk verschillend, maar dit is de verbindende factor. Ik ben koppig, dus ik zit heel vaak achter de knoppen als we muziek maken, Youp kan dan orders geven want hij heeft het grote beeld in zijn hoofd. Op die manier werkt dat goed. Je moet niet twee mensen hebben die beiden achter de knoppen willen zitten.”
Waardoor laten jullie je inspireren?
Bauke: “Als het gaat om de weg die we willen afleggen, kijken we naar onze Zweedse voorbeelden Axwell & Ingrosso. Dat zijn al mijn voorbeelden vanaf dat ik begon met muziek maken. Hoe meer we daarnaar kijken, hoe meer we daarin zien. Het is een bepaalde status en presents die zij hebben.”
Youp: “Een bepaalde manier van hoe ze hun carriére bouwen, wat voor muziek ze uitbrengen en hoe ze het uitbrengen. Het is ook in hun muziek terug te horen, maar het is vooral hoe zij zichzelf presenteren.”
Bauke: “Als beginnend artiest kopieer je bijna alles wat je doet. Als je daarop terugkijkt dan hoor je letterlijk van: dat heb ik daar vanaf gekeken.”
Kun je een voorbeeld hiervan geven?
Bauke: “Bij mijn allereerste werk had ik letterlijk Avicci’s Levels nagemaakt om maar te leren. We laten ons vooral inspireren door het proces van muziek maken en het moment. We gaan de studio in zonder verwachtingen. Bij onze volgende single had ik van tevoren ideetjes opgeschreven. We hebben er op voortgeborduurd, maar uiteindelijk heeft het niets meer met het eerste thema te maken. We hebben geleerd om tijdens een proces niet na te denken, maar gewoon te doen. We zetten geen blokkades op, maar gaan mee met de flow..Je moet nooit stoppen met muziek als je geen inspiratie hebt. Al moet je er om lachen, dan heb je in ieder geval weer wat neergezet en heb je een goed gevoel dat zo tot nieuwe ideeën kan leiden.”
Hoe is jullie samenwerking Crossroads met Nicky Romero ontstaan?
Youp: “Wij hadden een vocal gehad via een publisher. Daarmee hebben we een opzetje gemaakt, die hebben we hier en daar laten horen. Ze waren er niet enthousiast over. We hadden zoiets van laten we met die vocal..” Bauke: “Een hele nieuwe plaat te maken.”
Youp: “We hadden al de gedachte om iets voor Protocol – het label van Nicky Romero – te maken. We zijn gaan zitten en hebben doelgericht een opzetje gemaakt die op zijn label zou kunnen uitkomen. Niet met het idee: dat gaan we even doen, maar we hoopten het! Dat opzetje stuurden we naar Protocol. Onze manager kende daar de labelmanager.”
Bauke: “Eerst hadden we de plaat opgestuurd en zei hij: ‘Misschien dit een beetje aanpassen’. We hoorden even niets. Op een ochtend belde de labelmanager. ‘Bauke, over die plaat. We vinden hem helemaal kut’. Even stil. ‘Nee, grapje. Wil je hem samen uitwerken met Nicky Romero?’
Wat waren jullie reacties?
Youp: “JA, oke dat gaan we doen NU! Wanneer komt die plaat uit? Daar hadden we een flink meningsverschil over. Ik had zoiets van: Bauke, je moet echt weten waar we staan, ik weet dat je diep van binnen weet dat je net zo goed bent, alleen in de praktijk zijn we nog niet op hetzelfde niveau. Ik was met vrienden op vakantie in Griekenland. Die avond ben ik goed los gegaan.”
Bauke: “Ik was best terughoudend. Dat is mijn koppigheid, ik heb trots wat in de weg kan staan. Ik dacht meteen: als Nicky Romero het goed genoeg vind dan heeft die veel potentie, dus waarom zouden we het niet bij onszelf houden? Maar het is onze debuutsingle en je krijgt veel meer exposure met zo’n grote artiest, dat gaf de doorslag. Uiteindelijk zeiden we ‘Laten we het doen’. Dan stuur je een project over en weer. Het eerste mailcontact vond plaats toen we voor een boeking in Barcelona zaten.”
Youp: “We hadden echt het gevoel dat we de wereld gingen veroveren.” Bauke: “Dit werd onze eerste stap in de goede richting.”
Hoe is het om voor de derde keer op ADE te staan?
Bauke: “Ja, leuk.”
Youp: “Ja. Het is geen highlight jaar voor ons, we staan niet in the picture. Vorig jaar wel, toen kwam die plaat uit.” Bauke: “We kregen veel media-aandacht, zoals een interview bij RTL Boulevard.”
Youp: “Dit jaar is het gewoon leuk draaien en iedereen weer even zien.”
Bauke: “Iedereen is in Amsterdam op dat moment, het is gewoon heel erg gezellig. Hoewel alle dj’s draaien voelt het een beetje als een vakantieperiode. De zomer, de drukste periode is voorbij. Iedereen gaat ouwehoeren. Het is plezier maken, je collega’s/vrienden zien.”
Hoe vaak treden jullie op?
Bauke: “Nog niet zo vaak als we willen. Daar werken we aan. Een feestorganisator verkoopt pas tickets als je een artiest hebt die in the spotlights staat. Omdat we ook heel veel nadenken en kijken wat we met onze muziek willen doen, is er niet veel muziek uitgebracht die groot in the spotlights staat. Een promoter zal niet snel aan ons denken. We zijn trots op de shows die we doen. We weten dat als we geboekt worden dan blijven we geboekt worden, maar je moet even de eerste stappen zetten. Het gaat nu samen met het uitbrengen van muziek. We verwachten dat het de komende tijd alleen maar op zal lopen. Nu is het heel weinig, maar dat is met een reden.”
Het is niet zo dat er vanuit daar weer iets komt omdat het zulke grote dingen zijn?
Bauke: “Veel wordt vanuit ons management georganiseerd, dan zijn we sowieso van een plek gegarandeerd. Het is heel erg goed zodat boekers zien wat we hebben gedaan.”
Youp: “We hebben nog niet veel optredens, maar wat we doen zijn wel meteen grote en leuke dingen.”
Wat is jullie mooiste muzikale herinnering?
Bauke: “We Are The Future is sowieso één van de hoogtepunten.”
Youp: “En afgelopen Kingsland de hele dag. We hadden vijf optredens in vierentwintig uur.”
Bauke: “Het begon die nacht van tevoren op de grote vismarkt in Groningen voor een paar duizend man.”
Youp: “We moesten daar afsluiten. Door Groningen stonden overal van die borden ‘special act Navarra’. Toen werd ik trouwens wel een beetje zenuwachtig.”
Bauke: “Het was vet! We overnachtten in een hotel in Groningen, dan voel je je de bom. De volgende ochtend openden we om twaalf uur Kingsland in Oldenzaal. We hadden twee uur om weer in Groningen te zijn. Youp zijn vader was onze chauffeur, een jongen filmde en onze tourmanager Nick zorgde dat wij alleen in die auto hoefden te springen. Toen Groningen. We hoorden de muziek bonken en zagen duizenden mensen. Je staat tussen grote namen als Dash Berlin en Yellow Claw. Dat is spannend. We hadden een leuk intro voorbereid, werden goed ontvangen, tegelijkertijd was het de releasedag van onze single Back to life, op het label van Hardwell. Daarop deden we een Instagramtake-over. Na Groningen kwam mijn favoriete moment, toen we thuiskwamen in Amsterdam. Daar sloten we de deepstage af, vlakbij Tiësto. De sfeer was geweldig, wij waren in euforie. We hadden het goed voorbereid, in een ongelofelijk mooie donkere zaal met vette effecten. En die nacht…”
Youp: “Die nacht moesten we afsluiten in Club AIR van 03:30 uur-4:00 uur. Ik had er nog wel zin in, alleen Bauke was erg moe, begrijpelijk na zo’n lange dag. We verwachtten er niets van. De hele meuk was al geweest. De zaal was nog redelijk vol. We werden heel goed ontvangen, na die set moesten we op de foto met allemaal mensen. Ze zeiden: ‘Jullie draaien de beste set van de avond’. Dat is leuk om te horen, zeker als je helemaal kapot bent.” Bauke: “Een prachtige afsluiting na zo’n lange dag vol spanning. Als je in de studio bent dan heb je altijd wel die vonk, maar daar weet je waarvoor je het doet.”
Hebben jullie nog een blooper gehad?
Bauke: “Op die vismarkt in Groningen! Ik had een cool leren jasje aan, vintage met een dikke gesp eraan. Op een gegeven moment sta ik te springen en gaat mijn gesp los. Die tikte zo op de playknop, de muziek viel uit. Youp heeft meer draaiervaring, hij pikte het heel snel op en dan is er gauw niets meer aan de hand. Iedereen is straalbezopen. Dus het is alleen maar grappig en zorgt voor een leuke dynamiek. De volgende dag deed ik toch maar mijn jasje uit. Ook een toeval dat je precies die playknop uittikt met je leren jasje.”
Wat willen jullie over tien jaar bereikt hebben?
Youp: “Ik hoop een stabiele act te zijn in de dj-wereld. Dat houdt in dat we weten wat we doen, dat we elk jaar de juiste golf meepakken en de headline festivals. Op een gegeven moment heb je dat trucje door. Ik hoop op grote festivals te hebben gestaan over de hele wereld: Ultra, Tomorrowland en…”
Bauke: “Coachella. En om een zelfde soort status te bereiken als de artiesten waar wij tegenop kijken, als Axwell & Ingrosso. Dat we op een niveau zijn dat er andere jongens zoals wij ook zo tegen ons opkijken. Dat we ook zoiets teweeg brengen en uitstralen dat we weten wat we doen.”
Youp: “Een stabiele en goede act die de wereld rondgaat, muziek uitbrengt en die fans heeft puur door wie wij zijn. Dat is de kern waar we heen willen.”
Bauke: “Puur omdat mijn achternaam Top is wil ik de Top 40 bereiken. Ik zei tegen Youp: ‘de enige reden dat ik muziek maak is om de Top 40 te bereiken’. Om uiteindelijk die Facebookpost te maken dat Bauke Top 40 heeft bereikt.”
Helemaal top, haha.
Met wie willen jullie nog samenwerken?
Youp: “Met Axwell of Ingrosso of met allebei is übervet! Zij zijn de helden waar ik vanaf toen ik begon tegenop keek (toen Swedish House Mafia). Zij hebben een bepaalde magie waar ik ooit heen wil, dat is waarom ik house/dancemuziek zo vet vind. Ik ben op mijn zeventiende naar Swedish House Mafia in de Ziggo Dome geweest. Die avond en muziek vond ik zo vet, daar blijf je altijd aan herinnert. Daar is het vlammetje aangegaan.”
Bauke: “Ongelofelijk graag met John Mayer of Bruce Springsteen, dat zijn artiesten, meer muzikanten, waartegen ik opkijk.” Youp: “Als ik een nummer zal maken met een popartiest dan zal Bruno Mars wel hoog scoren.”
Bauke: “Dat zal heel erg tof zijn. Een mooi rijtje.”
Youp: “Kan je wat regelen?”
Wat is jullie gouden tip voor jongeren die ook dromen van een carriére als dj?
Youp: “Wat wij altijd zeggen: weet wat je kan, maar weet vooral ook wat je niet kan. Wat je niet kan dat moet wel gebeuren, maar daar moet je een oplossing voor vinden.” Bauke: “Ken je zwaktes.” Youp: “Ken je zwaktes en erken je zwaktes.” Bauke: “En altijd eerlijk zijn met jezelf. Vind je deze plaat goed genoeg? Denk je echt dat mensen dit leuk gaan vinden of hoop je dat?”
Hoe kom je daar dan achter, is het niet een kwestie van uitproberen?
Bauke: “Ook, bij ons is negentig procent gewoon doen. Als je vastloopt, niet nadenken, gewoon doen. De visie moet in je zitten, daar moet je niet over willen nadenken, waardoor je het vertrouwen hebt om blind de studio in te gaan. Uiteindelijk komt er altijd een product uit waar jij achterstaat.”
Youp: “Daar sluit ik me bij aan.”
Bauke: “En luister naar Navarra op Spotify.”
Vanavond staat Navarra op 5 Years of Protocol en morgen bij Justin Mylo, bestel tickets via: https://www.amsterdam-dance-event.nl/artists/navarra/5140367/. En vergeet niet om de boys te volgen via: https://soundcloud.com/wearenavarra en https://www.facebook.com/navarramusik/
Beeld: Wessel de Groot