Of het nou een advertentie is voor Coca Cola of een groot billboard met een schaars geklede dame, dagelijks zien we de één na de andere reclame. Allemaal hebben ze maar één doel: verkopen. Fotograaf Anneke Hymmen en artdirector Kumi Hiroi steken hiermee de draak met hun expositie: Remodelling.
Het idee
Voor Remodelling geeft het duo hun eigen draai aan mode-advertenties. Kumi: “Anneke heeft een haat-liefdeverhouding met modellen die poseren voor mode-advertenties en ik ben geïnteresseerd in hoe vrouwen in het algemeen afgebeeld worden. Als fotograaf en artdirector/grafisch ontwerper zijn we getraind om informatie te lezen uit beelden. We waren nieuwsgierig naar wat mensen aflezen uit mode-advertenties. Die informatie wilden we transformeren in iets nieuws, meer gerelateerd aan het dagelijks leven en iets dat op hetzelfde moment eigenaardig is.” En dus schakelden ze vrijwilligers in.
De fases van de interpretatie
Elke vrijwilliger kreeg een stapel met tijdschriften. Hieruit koos hij of zij een mode-advertentie, van advertenties van H&M tot Armani. Vervolgens bedachten zij er woorden bij. Op basis van deze woorden maakten Kumi en Anneke nieuwe beelden. Bij deze nieuwe beelden bedachten de zes schrijvers: Maartje Wortel, Basje Boer, Jonathan Griffioen, Jetske van Heemstra, Shira Keller, en David Pefko een verhaal. Deze verhalen zijn samen met de foto’s te bewonderen in een boek, die je ook kunt kopen tijdens deze expositie.
Het oordeel
De woorden staan onder elkaar waardoor ze samen soms net een gedicht lijken. Het is indrukwekkend om te zien hoe er een ander beeld wordt gegeven aan de commerciële mode-advertenties, ga er dus vooral heen!
De expositie is nog tot en met 14 mei te zien in Melkweg Expo.
Adres: Marnixstraat 409 (ingang via het café)
Open: Woensdag tot en met zondag van 12:00-21:00 uur
Beeld: Anneke Hymmen en Kumi Hiroi